Att jobba som mediesäljare är ett högtempoyrke där du kommer ha snäva deadlines och höga krav på intjäning. Tidningar går i tryck varje dag, vilket gör att de är beroende av ständigt nya annonser. De behöver också ett stadigt tillflöde av prenumeranter för att garantera en basplatta av intäkter. Som mediesäljare på en tidning kan du räkna med att jobba med en av de två sakerna.
För att bli mediesäljare är det vanligaste att ha antingen någon form av ekonombakgrund, alternativt en säljarutbildning från yrkeshögskolan eller en bakgrund som butiks- eller telefonförsäljare.
Prenumerationsförsäljning
Prenumerationer, som kan vara antingen digitala eller i pappersform, är en av pressens stora intäktskällor. Det är också en intäktsström som är förutsägbar, vilket alltid är positivt i företagsekonomiska sammanhang. Om du jobbar med prenumerationsförsäljning kommer du sannolikt jobba med ett crm system där alla potentiella kunder finns listade. Det kan vara tidigare prenumeranter som kan lockas tillbaka med ett erbjudande. Eller så kan det vara de som skrivit upp sig på ett nyhetsbrev, eller på annat sätt varit i kontakt med och visat intresse för tidningen. Att ha ett bra CRM-system är viktigt för alla företag och organisationer som har återkommande kontakt med kunder och intressenter.
Att sälja prenumerationer är ofta ett instegsyrke som inte kräver någon direkt utbildning. Det är renodlad telefonförsäljning, men för dig som vill ha in en fot i branschen är det ett bra ställe att börja på. Du får lära dig sälj från grunden och får också en inblick i hur medieekonomin fungerar. Antalet prenumeranter ger till exempel inte bara de direkta intäkterna. Det är också något som styr vilka möjligheter att få presstöd tidningen har. Det gör dig till en väldigt viktig kugge i maskineriet.
Annonsförsäljning
Den andra stora intäktsströmmen en tidning har är givetvis annonser. Förr handlade det om tryckta annonser i en tryckt tidning. Idag har annonspengarna flyttat ut på internet och tidningarna har följt med. De enda som fortfarande tjänar pengar på tryckta annonser är livsstilsmagasinen som till exempel Elles olika upplagor, Residence och Veckorevyn.
För annonsförsäljaren har det här varit positivt. Det har nämligen gjort att det går att sälja annonser i många fler format. Tidigare bestämdes hur stor annonsen skulle vara och hur många dagar den skulle köras. Idag är det möjligt att använda sig av rörlig bild och andra kreativa uppslag. Det går också att sälja så kallad native annonsering där annonsören får publicera en reklammärkt redaktionell text.
När du arbetar med annonsförsäljning behöver du hitta kunder som du tror kan ha ungefär samma målgrupp som den tidning du jobbar åt. Ju mer nischad tidningen är desto lättare blir det att hitta potentiella annonsörer. Ditt jobb är att genom att bearbeta marknadsavdelningar få dem att köpa så många annonser som möjligt till ett så högt pris som möjligt. För att kunna göra det behöver du dels ha bra på fötterna med läsarstatistik och liknande. Men också ha bra social förmåga och vara van vid att presentera inför folk.